Technické informace

 

Základní doporučené huštění pneumatik je uvedeno v tabulce níže, avšak výrobci pneumatik a výrobci motocyklů tlak dále upřesňují. Tlaky používané v praxi, jsou proto různé. 

Musí se brát v úvahu nejen zatížení, ale také konstrukci pláště (radiální, diagonální, bias), stav silnice, maximální rychlost, umístění pneumatiky (přední, zadní), provozní podmínky a mechanické vlastnosti vozidla. 

Přesné hodnoty tlaku v pneumatikách jsou stanoveny výrobcem motocyklu v návodu k použití. V případě neexistence těchto informací, je možné vycházet s informací naší tabulky. Při rychlostech nad 150 km/h jsou základní tlaky (Bar) spočítány univerzální rovnicí "rychlost versus maximálním zatížení pneumatiky" a tyto hodnoty jsou určeny pro běžné zatížení pneumatiky.  

Skutečný tlak je třeba poté upravit tak, aby zatížení působící na kolo, pneumatiku nedeformovalo.

 APLIKAČNÍ OSAZOVACÍ TABULKA 2015 s doporučeným huštěním k jednotlivým motocyklů ZDE 


 Správně nahuštěno                     Podhuštěno                               Přehuštěno

 

 

Rychlostní indexy

Váhové indexy

 
Pečujte o své pneumatiky!
 
Co je jedinou věcí, držící vás na silnici? Ano, pneumatiky... A aby vám pneumatiky daly maximální výkon, potřebují pravidelně určitou péči a pozornost.
Netrvá to dlouho a rozhodně se kontrola pneumatik vyplatí. Je třeba hledat její byť nepatrné poškození a bedlivě sledovat jejich tlak. Získáte tak nejen vyšší výkon a delší životnost, ale můžete tak předejít potenciálně vážným nehodám. Pokud si jednou zvyknete na pravidelné kontroly, které zaberou jen minimální čas, třeba při zahřívání, můžete si tak zachránit život, ušetřit peníze za opotřebení pneumatik a náklady na pohonné hmoty. Může to znít trochu dramaticky, ale je to pravda.
 
Následující průvodce vám řekne, na co si dávat pozor a proč byste to měli udělat. 
 
Máte správné pneumatiky?
 
Jen proto, že pneumatiky se na ráfek vejdou, neznamená to, že jsou vhodné, ne-li správné pneumatiky. Zkontrolujte prosím, zda vaš ráfek a pneumatika odpovídá údajům v technickém průkaze, nejlépe v manuálu pro konkrétní motocykl, či automobil. Nezřídka u dovozových motocyklů, ale i u aut, se může v TP objevit rozměr, který tam zaručeně nepatří. Index rychlosti a index nosnosti by nikdy neměl být menší, než jaké byly hodnoty na původním obutí. Pokud máte potřebu experimentovat, je možné za určitých okolností, aby se vešly pneumatiky i nestandardních rozměrů. V tomto případě však požádejte o radu výrobce, nebo zkušeného technika. Tyto případy můžou nastat u staveb a přestaveb, případně u konstrukce závodních speciálů. 
 
Jak správně hustit?
 
Udržení správného tlaku v pneumatikách je rozhodující pro vaši bezpečnost, takže si nikdy po ošahání pneumatiky neříkejte "to je dobré". Zkontrolujte, jaký ve vašem TP, nebo v příručce (nebo se obraťte na nejbližšího prodejce moto pneumatik) udávají tlak pneumatik, aby jste vždy věděli, co je správné. Správný tlak se také odvíjí podle  rychlosti, kterou hodláte jezdit, podle zatížení a taky podle okolní teploty a teploty pneumatiky. Tento "extrém" je spíše na závodní okruh, ale i v běžném provoze jsou rozdíly patrné. Zkuste si pro zajímavost změřit tlak za studena a třeba po hodinové svížné jízdě. Měřiče tlaku v pneumatikách u čerpacích stanic jsou notoricky nepřesné, takže investovat do vlastního digitálního tlakoměru, nebo poctivého "komunistického" se určitě vyplatí.
 
Správný tlak v pneumatikách je od výrobce navržen tak, aby optimálně zvládal různé situace. Plášť nafouknutý správně poskytuje optimální kontaktní plochu, vynikající jízdní vlastnosti a odvod vody. Pozitivní důsledek kontroly správného tlaku je větší životnost.
 
Podhuštěné pneumatiky s příliš malým tlakem mají během jízdy nevhodnou kontaktní plochu s vozovkou, jsou nestabilní (říká se že plavou) a snižují jízdní vlastnosti a schopnost odvádět vodu. Aby to nebylo všechno, kostra pneumatiky je extrémně namáhána a nucena pracovat jinak, než pro co byla vyrobena. Vznikají jiné pohyby pláště, přehnaně se lokálně napíná a přehřívá a toto vše zvyšuje riziko poškození. Pneumatika je takto dříve ojetá, což jsou nejen finanční ztráty...
 
Přehnaně nafouklé pneumatiky vám zajistí rychlé opotřebení středu běhounu. Na plášti mohou vznikat trhliny, budete trpět i příliš "tvrdou" jízdou a jsou také zranitelnější při kontaktu s ostrými kamínky, nebo jinými nežadoucími prvky ze silnice, stejně tak na nekvalitním povrchu.
 
Použijte vaše oči - mnoho vznikajícíh problémů můžete odhalit sami! Trhliny na bočnici, boule, prasklinky, hřebíky a kameny zřezané v běhounu. Některé z těchto věcí můžou být velmi nebezpečné, takže pokud je neumíte odstranit sami, navštivte specialistu v nejbližším servise. 
 
Dezén - ačkoliv je minimální hloubka dezénu 1,6 mm, je vhodné (zvlášť na jaře a na podzim podzim) vyměnit pneumatiky dříve. Chápu, že u motocyklových pneumatik je to šílené, ale zrovna motocyklová pneumatika je na vodě pro motocyklistu nejzranitelnější. Pokud dezén vykazuje známky nestejnoměrného opotřebení, zkontrolujte tlak velmi pečlivě a také vyzkoušejte tlumiče a zarovnání kola (sbíhavost) s rámem motocyklu, či karoserií vozidla.
 
Jen pro úplnost uvádím informace o hloubce dezénu z vyhlášky MDČR: Činná plocha pláště pneumatiky v provozu musí mít po celém obvodu a celé šíři vrchního běhounu jasně viditelný dezén s hloubkou hlavních dezénových drážek, nebo zářezů u mopedů nejméně 1,0 mm a u vozidel ostatních kategorií nejméně 1,6 mm. (vyhláška č. 341/2002 Sb. § 21 odst. (5) ve znění změn a doplňků) U pneumatik pro osobní automobily kategorie M1 se hlavními dezénovými drážkami rozumějí drážky opatřené indikátory opotřebení TWI (vyhláška č. 283/2009 Sb. § 21 odst. (5)). Moped je v jazyce zákonodárců toto: motocykl s konstrukční rychlostí  nepřevyšující 50 km.h-1 a objemu válců do 50 cm3.   
 
Ventilek jádro (vložka, dřík) a čepička. Ztráta tlaku z pneumatik může být někdy způsobena špatným ventilkem, respektive jeho jádra. Zkuste lehce dotáhnout. Pokud se za vám něco nezdá (kontrola s olíznutým prstem), vyměňte jádro za nové. Může být taktéž zteřelé tělo ventilku, to lze však odhalit jen ponořením pod hladinu vody. A nezapomeňte, že čepička odvádí velmi důležitou práci. Jednak udržuje jádro ventilku čísté a bez prachu, také v případě poškození jádra ventilku zadržuje tlak. To však platí v případě kovové čepičky, protože na starou plastovou bych se po vlastní zkušenosti nespoléhal. 
 
Starost o drátová kola aut a motocyklů - je také důležitá. Před montáží nové duše do drátových kol, zkontrolujte vzhled a stav kovového povrchu (rez, kovové šupiny, atd...) a hlavně kvalitu a stav gumové ochranné pásky. Sebemenší předmet může způsobit defekt.
 
Vyvážení - je přes dokonalost kvality programů a vyvažovacích strojů, výjmečně i nedokonalé. Většina pneumatik i ráfků, má své "silné" místo, které pak způsobuje za určitých okolností vibrace ve volantu, řidítkách a v horším případě se přenese i do rámu či karoserie. Při montáži nové pneumatiky si vždy nechejte kompletní kola převážit přímo v servisu. Domácí vyvažování může být do určité míry funkční, přesto však kvalitní strojní vyvážení v servise nenahradí. Kvalitní vyvážení má na životnost pláště, samozřejmě taky svůj nezanedbatelný vliv.
 
Tento text je šířitelný pouze s uvedením zdroje www.automotosluzby.cz.

Vyhledávání

Copyright © Marek Olbert www.automotosluzby.cz IČO:64970876